Kasvuhakkerointi on systemaattinen tapa rakentaa liiketoiminnan kasvua kokeilujen, datan ja tiimien välisen yhteistyön avulla. Se ei ole yksittäinen temppu tai markkinointikikka, vaan toistettava prosessi, joka auttaa tunnistamaan toimivimmat tavat kasvattaa arvoa asiakkaalle ja liiketoiminnalle.
Kasvuhakkerointia voidaan hyödyntää monenlaisissa tilanteissa:
Se ei ole sidottu vain markkinointiin tai tuotekehitykseen – vaan toimii parhaiten, kun mukana on useita eri funktioita ja näkökulmia.
Kasvuhakkerointi ei ole irrallinen osa tekemistä, vaan kytkeytyy suoraan liiketoiminnan tavoitteisiin, kuten:
Usein kasvuhakkerointia käytetään myös tukemaan OKR- tai TAOKR-mallien purkamista käytännön tasolle.
Yksi selkeä ja testattu lähestymistapa kasvuhakkerointiin on strategisen kasvuhakkeroinnin metodi, jonka on kehittänyt Mari Luukkainen. Se rakentuu neljästä vaiheesta:
SGH soveltuu erityisesti tiimeille, jotka haluavat tehdä jatkuvaa kehitystä selkeän rakenteen avulla. Tutustu malliin tarkemmin: